Waar moet je rekening mee houden wanneer je een bidirectionele laadpaal gaat kopen? Hoe werkt deze laadpaal en wat betaal je ervoor? Is de laadpaal daarnaast geschikt voor jouw elektrische auto? Ontdek alle informatie! Bekijk de laadpaal offertes ►
-
Belangrijkste punten
- Bidirectioneel laden: Laadpaal kan zowel opladen als ontladen.
- Prijs: Rond de €6.000, duurder dan gewone laadpalen.
- Geschiktheid: Alleen bepaalde auto’s ondersteunen bidirectioneel laden.
Wat is een bidirectionele laadpaal?
Een bidirectionele laadpaal is een laadpaal die bidirectioneel kan laden. Dit betekent in principe dat je twee kanten op kunt laden. De elektrische auto kan met de laadpaal zowel opgeladen als ontladen worden. De stroom in de auto kun dus ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld de elektrische apparaten in je woning. Hiermee dient de auto eigenlijk als thuisbatterij, en kun je er stroom in opslaan die je op dat moment niet gebruikt. Bij een reguliere laadpaal, ook wel unidirectionele laadpaal genoemd, kan alleen de auto zelf opgeladen worden en hierop rijden.
Werking
Hoe werkt dat nu precies, twee kanten op laden? Wanneer de bidirectionele laadpaal een elektrische auto oplaadt, wordt tijdens dit proces wisselstroom omgezet in gelijkstroom. Op de wisselstroom van het elektriciteitsnet of van je zonnepanelen kan de elektrische auto namelijk niet rijden. Dit kan alleen op gelijkstroom. Het omzetten wordt gedaan door een convertor die in de laadpaal of in de elektrische auto zit.
Wil je de stroom uit het elektrisch voertuig nu gebruiken voor andere doeleinden, bijvoorbeeld voor de elektrische apparaten in je woning? Dan heb je hier weer wisselstroom voor nodig. In dat geval moet de stroom dus weer terug omgezet worden. Ook dit wordt door de convertor gedaan. Op deze manier wordt er dus twee kanten op geladen, en spreken we van bidirectioneel laden.
Welke bidirectionele laadpaal kopen?
Er zijn verschillende soorten bidirectionele laadpalen. Een veelgenoemd model is de Wallbox Quasar. Dit is een laadpaal met een vermogen van 7,4 kW en is speciaal ontworpen voor thuisgebruik. Ook kan de laadpaal makkelijk bediend worden. De markt van bidirectionele laadpalen is steeds meer in ontwikkeling, dus naar verwachting worden er de komende jaren steeds meer modellen uitgebracht van diverse merken. Zo zal je steeds meer keuze hebben uit verschillende laadpalen.
Prijs
Wanneer je een bidirectionele laadpaal gaat kopen, wil je natuurlijk weten hoeveel je hier voor moet betalen. De gemiddelde prijs van een bidirectionele lader ligt rond de € 6.000. De uiteindelijke prijs hangt wel af van diverse factoren. Denk hierbij aan het type laadpaal, het merk en het laadvermogen. Het verschil tussen een bidirectionele lader en een reguliere lader is vrij groot. Voor een unidirectionele laadpaal betaal je namelijk zo’n € 2.000. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je met deze lader maar één kant op kunt laden, en er dus minder mogelijkheden zijn.
Subsidie
Je kunt op dit moment in Nederland helaas nog geen subsidie krijgen voor de aanschaf van een bidirectionele laadpaal. Er zijn wel subsidies voor elektrische voertuigen, maar de laadpaal moet je dus volledig zelf betalen. Er zijn echter wel gemeentes in Nederland die lokale laadpalen plaatsen, waar iedereen gebruik van kan maken. Hiervoor kun je een aanvraag indienen bij de desbetreffende gemeente.
Bidirectioneel laden op verschillende manieren
Er zijn verschillende manieren waarop bidirectioneel laden met een laadpaal ingezet kan worden:
- Vehicle to Grid V2G: Bij Vehicle to Grid V2G gaat de stroom vanuit de auto naar het elektriciteitsnet. Op deze manier kunnen piekmomenten op het net opgevangen worden en kan het net gestabiliseerd worden.
- Vehicle to Home V2H: Bij Vehicle to Home V2H gaat de stroom vanuit de auto naar de woning. De stroom wordt gebruikt voor de elektrische apparatuur in de woning, wanneer de zonnepanelen bijvoorbeeld niet genoeg zonne-energie opwekken. De auto kan zo als thuisbatterij gebruikt worden.
- Vehicle to Load V2L: Bij Vehicle to Load V2L gaat de stroom ook vanuit de auto naar andere elektrische apparaten, om deze te kunnen gebruiken of om ze op te laden. De auto wordt als een soort stopcontact gebruikt.
Elektrische auto’s voor bidirectionele laadpalen
Niet elk elektrisch voertuig is geschikt voor een bidirectionele lader. Het model moet speciaal ontwikkeld zijn voor bidirectioneel laden en moet onder andere een convertor hebben om de stroom van het elektriciteitsnet of de zonne-energie om te kunnen zetten. Doordat bidirectioneel laden nog niet heel bekend is en weinig voorkomt, zijn er ook nog niet veel automodellen die dit ondersteunen. Enkele modellen die wel nu al op de markt zijn, zijn de Nissan Leaf, Renault Zoe en Mitsubishi Outlander PHEV. Naar verwachting zullen steeds meer automerken volgen en zal er de komende jaren dus steeds meer aanbod zijn.
Voordelen- en nadelen
Een bidirectionele laadpaal kopen, kent zowel voor- als nadelen. Wat zijn nu de redenen om voor bidirectioneel laden te kiezen? Welke redenen staan daar tegenover om misschien nog even te wachten? We leggen het je graag uit.
Voordelen
- Je bent meer zelfvoorzienend
- Je kunt besparen op je energierekening
- Overbelasting van het elektriciteitsnet wordt tegengegaan
- Je kunt de opgeslagen stroom als noodstroomvoorziening gebruiken
Nadelen
- Niet elke laadpaal is geschikt voor bidirectioneel laden
- Je kunt niet met elk elektrische voertuig bidirectioneel laden
- Het op- en ontladen kan slijtage aan de autoaccu veroorzaken
Verschil slimme laadpalen en bidirectionele laadpalen
De termen slim laden en bidirectioneel laden worden vaak naast en soms ook wel eens door elkaar gebruikt. Maar er zit wel degelijk een verschil in deze twee manieren van laden. Bidirectioneel laden is echt gericht op twee kanten op laden. Slim laden gaat over de verbinding tussen de laadpaal, het elektrische voertuig en de mobiele toepassing. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld een app die je via je smartphone kunt beheren. Met deze app kun je onder andere op een slimme manier de laadtijd regelen en verschillende statistieken inzien. Niet voor niets wordt het slim laden genoemd.
Kiezen voor bidirectioneel opladen
Is het in jouw situatie nu interessant om te kiezen voor bidirectioneel opladen? Dat is afhankelijk van de mogelijkheden en de materialen die je tot je beschikking hebt. Wanneer je op dit moment al een elektrische auto hebt waarbij bidirectioneel opladen mogelijk is en ook al een bidirectionele laadpaal hebt, dan is het zeker aan te raden om hiermee aan de slag te gaan. Zo kun je groene stroom opslaan en later gebruiken in plaats van dat je het teruglevert aan het net. Zo kun je bijvoorbeeld je woning van stroom voorzien met duurzame energie vanuit je zonnepanelen. Ook hoef je geen dure externe thuisbatterij aan te schaffen.
Houd wel rekening met de huidige salderingsregeling, die maakt dat je overtollige energie van je zonnepanelen kunt terugleveren en daarvoor een vergoeding krijgt vanuit je energieleverancier. Hierdoor is het in veel gevallen nog voordeliger en aantrekkelijker om de zonne-energie te salderen. Deze regeling zal wel in de toekomst afgebouwd worden, dus nu alvast investeren is nooit verkeerd. Twijfel je wat in jouw situatie de beste keuze is? Laat je dan adviseren door een specialist.
Offerte
Met een eigen laadpaal kun je makkelijk je auto opladen!Wil je precies weten wat voor laadpaal aanbiedingen er zijn én tot wel 40% besparen op de kosten? Ontvang bij ons gratis en vrijblijvend prijzen van betrouwbare laadpaal specialisten in jouw regio
Vind de beste deal
Binnen 2 dagen heb je de prijzen al in huis zodat je eenvoudig en snel de beste deal vindt. Zo wordt de keuze nog makkelijker. Binnen een mum van tijd heb je de laadpaal specialist gevonden die je project voordelig kan uitvoeren. Het aanvragen van offertes doe je bij ons volledig vrijblijvend. Je zit dus nergens aan vast.
Bespaar Nu met de Beste laadpaal Offertes, Gratis!