Met een bidirectionele laadpaal kun je jouw elektrische auto gebruiken als thuisbatterij. Zo kun je eigen opgewekte zonne-energie opslaan en op een later moment gebruiken wanneer daar vraag naar is. Lees alle informatie over bidirectioneel laden en ontdek de mogelijkheden! Bekijk de laadpaal offertes ►
-
Belangrijkste punten
- Tweerichtingsverkeer: Met een bidirectionele laadpaal kan je elektrische auto zowel opladen als stroom teruggeven aan je huis.
- Energiebesparing: Gebruik je auto als thuisbatterij om energiekosten te verlagen.
- Toekomstgericht: Deze technologie maakt je huis energieonafhankelijker.
- Investering: Bidirectionele laadpalen zijn duurder dan traditionele laders.
Wat is een bidirectionele laadpaal?
Een bidirectionele laadpaal zorgt ervoor dat je jouw elektrische auto zowel kunt opladen als ontladen. Bidirectioneel laden betekent dan ook dat je twee kanten op kunt laden, in tegenstelling tot unidirectioneel laden waarbij de stroom maar één kant opgaat. De laadpaal zorgt ervoor dat de elektrische auto van stroom wordt voorzien, maar zorgt er ook voor dat de stroom vanuit de auto weer voor andere doeleinden gebruikt kan worden. De stroom kan als het ware in de elektrische auto opgeslagen worden en ingezet worden wanneer daar vraag naar is.
Wat levert bidirectioneel laden op?
Het bidirectioneel opladen van elektrische voertuigen brengt verschillende voordelen met zich mee. Zo kan de opgeslagen energie gebruikt worden als noodstroomvoorziening, in het geval van een stroomstoring. Je verbruikt daarnaast meer duurzame energie, doordat je het zelf opgewekt hebt met je zonnepanelen.
Ook kun je geld besparen door het opladen en ontladen op een slimme manier in te zetten. Zo kun je tijdens de daluren de elektrische auto opladen en tijdens de piekuren de elektriciteit juist terugsturen naar het energienet via Vehicle to Grid. Wanneer je juist minder teruglevert aan het net en meer energie zelf gebruikt, doordat je het kunt opslaan, kan overbelasting van het energienet tegengegaan worden.
Hoe werkt een bidirectionele laadpaal?
Een elektrische auto opladen gebeurt natuurlijk aan de hand van een laadpaal. De stroom gaat van het laadstation naar de auto. Tijdens dit proces wordt er wisselstroom omgezet in gelijkstroom. Dit is namelijk het type stroom waarop de auto kan rijden. Wanneer je de stroom vanuit je auto wilt gebruiken voor bijvoorbeeld de elektrische apparatuur in je woning, moet de stroom weer terug omgezet worden naar wisselstroom. Dit wordt gedaan door de bidirectionele lader.
Verschillende mogelijkheden van bidirectioneel laden
Er zijn verschillende manieren waarop een bidirectionele laadpaal ingezet kan worden. De laadpaal kan dus twee richtingen op laden voor diverse doeleinden:
- Vehicle to Grid V2G: de stroom gaat vanuit de auto naar het elektriciteitsnet
- Vehicle to Home V2H: de stroom gaat vanuit de auto naar je woning
- Vehicle to Load V2L: de stroom gaat vanuit de auto naar andere elektrische apparaten
Vehicle to Grid V2G zorgt ervoor dat piekmomenten opgevangen kunnen worden en het energienet gestabiliseerd kan worden. Vehicle to Home maakt dat je juist minder afhankelijk bent van het net, doordat je eigen opgewekte zonne-energie gebruikt voor je woning. Met Vehicle to Load wordt de auto als het ware als stopcontact gebruikt en kun je andere apparaten opladen. Een term die ook voorkomt, is Vehicle to Everything. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat hierbij de stroom vanuit de auto naar waar dan ook. Dit is eigenlijk een verzamelnaam van bovengenoemde manieren.
De geschikte elektrische auto kiezen
Welke elektrische voertuigen zijn nu geschikt voor bidirectioneel laden? Ben je benieuwd of jouw huidige auto voldoet of wil je binnenkort een nieuw elektrisch voertuig aanschaffen en de optie hebben tot bidirectioneel laden? Dan is het goed om na te gaan welke merken nu precies deze automodellen op de markt hebben gebracht en ze te vergelijken.
Automodellen die bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden is nog niet heel bekend, dus er zijn nog weinig elektrische voertuigen die dit ondersteunen. Wel wordt er verwacht dat het aanbod steeds verder zal toenemen, omdat de technologie ook steeds meer zal ontwikkelen. Enkele automodellen die geschikt zijn voor bidirectionele laadpalen zijn:
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf
- Renault Zoe
Combinatie met zonnepanelen
Heb je zonnepanelen liggen op je woning en vraag je je af of je deze kunt combineren met een bidirectionele laadpaal? Dat is zeker mogelijk! Het komt altijd wel eens voor dat je zonnepanelen meer stroom opwekken dan dat je op dat moment verbruikt. Wat gebeurt er dan met de overtollige energie? Je kunt dit terugleveren aan het energienet, maar je kunt het ook opslaan voor later gebruik.
Het opslaan van energie kan in een externe thuisbatterij, maar dus ook in je elektrische voertuig. De stroom gaat van de zonnepanelen naar de laadpaal die het vervolgens door middel van bidirectioneel laden naar een elektrisch voertuig stuurt. Vanuit hier kan het teruggaan naar het net, naar je woning of naar waar je maar wilt. Zo ben je flexibel in het gebruik van de stroom.
Kiezen voor een bidirectionele laadpaal
Is bidirectioneel laden door middel van een bidirectionele laadpaal geschikt voor jouw situatie? Wanneer je zonne-energie op een efficiënte manier wilt inzetten en wilt kunnen opslaan, dan is dit een goede oplossing. Zeker als je een elektrische auto hebt die bidirectioneel opladen ondersteunt, of van plan bent om in de toekomst een dergelijke auto te kopen, kan het verstandig zijn om zo’n laadpaal aan te schaffen. Doordat je de stroom kunt opslaan in je auto en je je auto dus als thuisbatterij gebruikt, hoef je dus ook geen dure extra thuisbatterij te kopen.
Salderingsregeling
Wanneer je voor de keuze staat om wel of geen bidirectionele laadpaal te kopen, houd er dan rekening mee dat er in Nederland op dit moment nog een salderingsregeling loopt. Door deze regeling kun je het overschot aan opgewekte energie van je zonnepanelen terugleveren aan het elektriciteitsnet. Hiervoor krijg je een vergoeding en profiteer je van een lagere energierekening. In veel gevallen is het dus nog voordeliger en interessanter om de stroom te salderen dan om het zelf op te slaan.
Uiteindelijk zal de salderingsregeling afgebouwd worden en helemaal verdwijnen. Het is nog niet bekend wanneer dit zal gebeuren. In dat geval wordt bidirectioneel opladen steeds interessanter, omdat je zo meer eigen opgewekte energie kunt gebruiken en meer zelfvoorzienend zal zijn. Houd dus zeker de ontwikkelingen in de gaten.
Veelgestelde vragen
Wat is de prijs van een bidirectionele laadpaal?Offerte
Met een eigen laadpaal kun je makkelijk je auto opladen!Wil je precies weten wat voor laadpaal aanbiedingen er zijn én tot wel 40% besparen op de kosten? Ontvang bij ons gratis en vrijblijvend prijzen van betrouwbare laadpaal specialisten in jouw regio
Vind de beste deal
Binnen 2 dagen heb je de prijzen al in huis zodat je eenvoudig en snel de beste deal vindt. Zo wordt de keuze nog makkelijker. Binnen een mum van tijd heb je de laadpaal specialist gevonden die je project voordelig kan uitvoeren. Het aanvragen van offertes doe je bij ons volledig vrijblijvend. Je zit dus nergens aan vast.
Bespaar Nu met de Beste laadpaal Offertes, Gratis!
Externe bronnen:
Bekijk de laadpaal offertes ►